• טיפולים פסיכולוגיים
    לגיל הרך
  • הדרכת הורים
  • קבוצות מוכנות
    לכיתה א'

לפרטים נוספים..

מישהו מטפל בכם

המטפלות, המחנכות, המנהלות ואנשי המקצוע של העמותה לגיל הרך מוכנים ליום הראשון במעון. וגם יש להם כמה טיפים בשבילכם
פתיחתה של שנת לימודים חדשה היא תמיד מאורע מרגש ומאתגר – עבור הילדים, ההורים וכן עבור הצוות החינוכי של מעונות העמותה לגיל הרך. "בשבועות שקודמים לפתיחת השנה ההכנות אצלנו נכנסות להילוך גבוה, בעיקר בכל הקשור בעבודת המטפלות שמצפות לילדים ביומם הראשון במעון ובהכנתו לקראתם", אומרת מנכ"לית העמותה שרית מרדכי, "הן נמצאות בלב העשייה היומיומית של המעונות לאורך כל השנה, ובתחילת השנה חשיבותן רבה עוד יותר".
"ראוי לציין שבשבועיים הראשונים של השנה, עד אמצע ספטמבר, המטפלות אף מוותרות על ימי החופש שלהן ושוהות במעון מדי יום", מוסיפה מרדכי, "זאת, על מנת ליצור במהרה את המסגרת הרצויה והנוחה עבור הילדים ולהקל על קליטתם".
גם מנהלות 15 מעונות העמותה עסוקות בימים אלה בהכנות, "מחלוקת הילדים לכיתות ושיבוץ המטפלות, דרך סדנאות והדרכות ועד לכתיבת שמו של כל ילד על מדבקות אישיות", מעידה המנכ"לית מרדכי על הירידה לפרטים הקטנים.
נוסף על המטפלות והמנהלות, גם אנשי המקצוע בצוות הפרא-רפואי, המלווה את העמותה לאורך השנה, מתכוננים ל-1 בספטמבר. "במסגרת תפיסת העולם המציבה את הילדים במרכז העשייה החינוכית", מוסיפה מרדכי, "אנשי המקצוע של העמותה מתמחים כל אחד בתחומו, והם מעניקים ליווי ותמיכה לילדים, להוריהם וגם לצוותי המטפלות במעונות".
לקראת פתיחת השנה, ביקשנו מאותם אנשי מקצוע להעניק טיפ אחד שיסייע לכם, ההורים, בתהליך הקליטה. שתהיה לכולנו שנה פורייה ומוצלחת!

עמית דהרי, פסיכולוג התפתחותי מומחה:
"תהליך הקליטה במעון יכול להיות מורכב רגשית, הן לתינוק והן ולהורה. לכן, חשוב שתכירו מה נהוג במעון לילדיכם – כמה שעות הילד ישהה בו בימים הראשונים, האם תתבקשו להישאר איתו בחלק מהזמן וכו'. מידע זה יכול לצמצם את אי הוודאות והחשש של ההורה ולצקת בילד בטחון בתהליך הפרידה. ילדים שחוזרים אל המעון – כלומר, לא נקלטים בו בפעם הראשונה – עוברים גם הם תהליך של הסתגלות, במיוחד במקרים שבהם, למשל, מטפלת הקבוצה התחלפה, לקבוצה הצטרפו ילדים חדשים, עיקר הפעילות עברה לחדר אחר במעון וכו'. ספרו להם על כך לפני החזרה למעון, הפגישו אותם עם ילדים שיהיו איתם בקבוצה, סקרנו אותם בפרטים על שגרת המעון וכו', ואף לוו כל סיפור בתמונות רלוונטיות".

רוית רוזנפלד-קרפט, יועצת ומדריכה חינוכית-התפתחותית:
"בימים הראשונים של הלימודים, ערכו טקס פרידה אישי וייחודי שנעים וטוב לכם ולילדים. לפעוטות רבים, גם אם הבוקר קשה להם והם מוחים, ההצמדות לטקס עוזרת בהמשך לחוש בטחון. בכי במהלך הפרידה מההורה מעיד יותר מכל על תהליך נורמלי והגיוני. לכן, במהלך בכי בטקס הפרידה מומלץ לחבק את הילד ולומר, למשל: 'אני רואה שאתה עצוב כי אמא הולכת עכשיו. אני אתן לך חיבוק ונשיקה ועוד מעט רינה (הגננת) תעזור לך להירגע ולשחק בקוביות שאתה כל כך אוהב. אמא תחזור בשעה ארבע כשתקום מהשינה'. גם אם נדמה שהפעוט נסער ולא מקשיב, הוא מרגיש שאנחנו מקבלים את רגשותיו".

אדרת שטרית, קלינאית תקשורת:
"כלל חשוב שתקף לכל אורך שנת הלימודים – אל תביאו את הילד מאוחר. ילד שמתעורר בזמן, מתארגן ומגיע למעון רגוע ומסודר, יהיה יותר מאוזן בפרידה. יותר קל לתת לילדים להצטרף אליו מאשר שהוא יצטרך להצטרף לחבורת ילדים שכבר עסוקה בפעילות. ילדים רבים חווים הצפה תחושתית כשיש סביבם הרבה ילדים, רעש והמולה, והפרידה מתרחשת כאשר הם מוצפים רגשית ולא יכולים לעבדה ולהתמודד איתה. לכן, תנו לילד זמן לחוות את הפרידה, תנו לו לבחור שולחן פעילות, הכל בשלווה ובנחת, ותיפרדו ממנו בביטחון".

קרן פילוסוף, מרפאה בעיסוק:
"טיפ לשעות שמחוץ לפעילות המעון, בבית: שחקו עם הילדים שלכם ואתגרו אותם, אך במידה. משחק טוב עבור הילד הוא משחק מאתגר, אך במידה. שימו לב שהילד נמצא בטווח הגילים המומלץ על קופסת המשחק, ושחקו עמו בהתאם. כמו כן, את הטלפון הנייד הניחו בצד ושבו עם הילדים על הרצפה או השטיח. משחק עם ילד מצריך את מלוא תשומת לבנו. כאשר תפנו זמן ותהיו בגובה העיניים של הילד, לרוב תגלו התרגשות והתגייסות למשחק ויכולת ריכוז טובה יותר. והכי חשוב – תיהנו!".

השאר תגובה